|
Historia sportu samochodowego Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stęskniony
Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pon 22:17, 05 Lut 2007 Temat postu: Rajdowe samochody lat osiemdziesiątych |
|
|
Samochody Lesława Orskiego
Od roku 1978 roku jeździł Renault 5 Alpine (silnik 1600) Jeździł kilka nim kilka lat po czym kupił w RFN drugi mimo że pojechał po Golfa. W 1985 roku zakupił Volkswagena Golfa Gti i zaczął nim jeździć od połowy sezonu. Samochodem tej marki Lesław Orski startował aż do końca kariery, do 1995 roku twierdząc że w tym czasie zniszczył około 20 Golfów.
W latach 1985-1990 jeździł bardzo dużo. Startował w wyścigach płaskich i rajdach. Zdobył kilka tytułów mistrza i wicemistrza Polski. W 1987 tytuł vice mistrza Polski w generalce. Orski i jego pilot wspominali że jeździli wtedy bardzo mocnym Golfem Gti 16V eks fabrycznym odziedziczonym po mistrzostwach świata. Jak powszechnie wiadomo VW Motospowt udzielał się w tamtych latach w RSMŚ. W 86 (ostatnim roku istnienia gr B w MŚ) Kenneth Eriksson zdobył tytuł Mistzra Świata grupy A. W 87 takimi autami jeździli dalej Eriksson i Erwin Weber. Ich rywalami były wówczas znane również z tras RSMP Renaulty 11 Turbo. Golfy były nieco cięższe ale i mocniejsze. Silnik o pojemności 2000 16V gr A dawał około 200KM co czyniło go jednym z najsilniejszych aut na trasach RSMP choć i tak był słabszy od Poloneza 2000 Turbo gr B Bublewicza w 87. Orski rozbił jednak doszczętnie te auto prowadząc w Rajzie Zimowym 1988.
Jechał 200 km/h. To był styczeń 1988 roku. Okolice Kłodzka. Droszków. Świadek tamtego zdarzenia do dziś nie wierzy, że kierowca i pilot mogli wypadek przeżyć. Ściął dwa drzewa i rozbił się dwa metry nad drogą na trzecim drzewie. Cudem wyszedł cało z tego wypadku (choć miał problemy z kręgosłupem) natomiast z auta nie zostało nic. Orski więc zakupił nowego Golfa. W 1988 roku Orski nic jednak nie osiągnął ale w 89 był czwarty. Zdarzył się jednak znowu poważny wypadek gdy na trasie raju Polski rozbił kompletnie Golfa. W 1993 roku planował Golfa III ale nic z tego nie wyszło. Rafineria Gdańska nie wyłożyła pieniędzy, podobnie w 1994 roku kiedy dostał tylko nowy silnik do starego auta.
Czy ktoś ma więcej informacji na teamt samochodów Orskiego?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzesiek
Administrator
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pią 19:32, 23 Lut 2007 Temat postu: |
|
|
Artykuł z "Motoru" (1988) o Golfie Orskiego:
Część 1:
[link widoczny dla zalogowanych]
Część 2:
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stęskniony
Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 14:52, 24 Lut 2007 Temat postu: Dzięki |
|
|
Pamiętałem że kiedyś taki artykuł był w Motorze ale nie pamiętałem treści. Widać pamięć mnie nieco zawiodła a sugerowałem się tym co jest w internecie co było błędem - ten pierwszy czerwony Golf GTI był przerobionym autem seryjnym o mocy 160 KM. Dopiero auto sprowadzone w 1988 roku było 16-zaworową A-grupą (też pojemność 1800) o mocy 195-215KM. Notabene w artykule tym jest drobny błąd fabrycznymi Golfami jeździli nie Weber i Ericsson (w domyśle Mikael Ericsson) tylko Weber i Eriksson (Kenneth Eriksson). Swoją drogą ten Golf był biały a w artykułach z rajdu elmotu 1992 była informacja o Orskim w stareńkim białym Golfie był też na zdjęciu z Wisły 1992. W sumie więc wychodzi na to że auto te zostało jednak odbudowane po podobno kompletnym rozbicu w Rajdzie Polski 1989.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
grzesiek
Administrator
Dołączył: 17 Paź 2006
Posty: 275
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Białystok Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Wto 1:20, 20 Mar 2007 Temat postu: |
|
|
Warto może dodać, że VW Golfa GTI można znów oglądać na krajowych rajdowych trasach. Startuje nim w klasie historycznej (HR12) Krzysztof Orski - syn L. Orskiego.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
kaczmarek
Dołączył: 23 Gru 2006
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 5 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: Pią 10:07, 23 Mar 2007 Temat postu: Samochody Lecha |
|
|
Z tego co się oriętuję i mam w starych wynikach to Lechu jeździł też Zastawą 1100.Był nią wicemistrzem Polski w swojej klasie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|