|
Historia sportu samochodowego Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Stęskniony
Dołączył: 25 Gru 2006
Posty: 37
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Sob 15:38, 24 Lut 2007 Temat postu: Renault 11 Turbo |
|
|
Teraz chciałbym podjąć temat innego popularnego w Polsce w tamtych latach auta
Auto to w Polskich rękach zadebiutowało ponoć podczas Rajdu Polski 1984 gdy za kierownicą zasiadł Błażej Krupa jeżdzący wtedy w barwach Rothmansa a nie Camela. Jeździł nim także w Mistrzostwach Polski. Na początku 1985 roku Andrzej Koper zastąpił starą Renault 5 Alpine (z silnikiem 1600) z początku lat osiemdziesiątych na równie lekki model Renault 5 GT Turbo (nie mylić z Renault 5 Turbo które było potworem gr B). Mniej więcej od Rajdu Polskiego doszło jednak chyba do wymiany bowiem to Koper powoził Renault 11 Turbo podczas gdy Krupa na kolejne lata przejął Renault 5 GT Turbo. Renault 11 Turbo było w pierwszych latach nieco zawodne zwłaszcza w 1986 roku przez co Koper w myśl nieco bzdurnego regulaminu po mistrzostwie w 1985 zajął dalsze miejsce.
W 1987 roku Koper startował w cylku ME i zajął tym autem bodajże 6 miejsce w ME. W następnych latach wrócił do MP gdzie w 88 dzięki regularności mimo że przegrywał poszczególne rajdy z Bublem wywalczył tytuł MP w 89 zajął 3 miejsce w Mistrzostawach. Było potrzebne nowe auto gdyż te było już za słabe widać to było po wynikach w silnie obsadzonym Rajdzie Polski 1989. Wybór więc padł na nowego Golfa Gti 16V. Ciekawe jakie były parametry tego samochodu, może ktoś ma jakieś dane. Wracając do Renówki przejął ją Adam Grycan który nba pewno tym autem startował w Krakowskim i Elmocie 1990 gdzie Grycan podczas jazdy urwał lewarek zmiany biegów. Nie było to jedyne Renault 11 Turbo na polskich trasach. W roku 89 takim samym autem w Mistrzostwach Polski zaczął pomykać Bogdan Herink który po doskonałym sezonie w FSO w 1988 roku przesiadł się na te auto. Wyniki były jednak dużo gorsze niż Kopera i gorsze też niż te jakie osiągał na FSO. 89 był jeszcze dość dobry al kolejne lata 90-92 wyniki były znacznie poniżej oczekiwań. Otstanie podium tego auta to Wisła 92 a po tym jak wierny marce Herink przesiadł się na nowe Renault Clio 16S w 93 11 Turbo żadko można było spotkać. Ostatni raz w poważnej imprezie na Barbórce Warszawskiej w 1995 roku jeździł takim autem Marcin Keller.
Co do samego auta było to typowe auto gr A (niekiedy w Polsce zgłaszane z przyczyn regulaminowych w gr B) stworzone jeszcze za czasów funkcjonowania gr B na Mistrzostwa Swiata W 86 roku Ragnotti przesiadł się juz na to auto a w 87 Ragnotti i Chatriot jeździli w RSMŚ konkurując z teamem Volkswagena w 2wd trophy. Uzyskali kilka niezłych wyników w RSMP a Ragnotti zakończył cykl na 5 miejscu. Jednak gdy w 89 roku gdy Herink zaczynał jeździć tym autem nie było ono juz jakimś technologicznym nowum. A-grupowy silnik z powodu ograniczonej pojemności Renówki dawał mimo turbo tylko około 180 KM. W N-ce zaś znacznie bardziej konkurencyjny (mimo małej mocy ale mała masa) był model 5GT Turbo ale w gr A miał za małą komorę silnika dlatego inżynierzy Renault stworzyli model 11 Turbo który jednak w MŚ tylko w 87 roku zrobił furorę.
Ma ktoś może nieco informacji o tych samochodach w Polsce?
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
MisiekClio
Dołączył: 14 Lut 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 15:41, 21 Cze 2007 Temat postu: |
|
|
Mam sporo roznych informacji na temat R11
Co konkretnie chcialbys wiedziec??
Jesli chodzi o Renowki Bogdana Herinka to jest w Twojej wypowiedzi sporo niescislosci
Renault 11 Herink(a w zasadzie Stepkowska) mial 3. Pierwsze, przerobiona z Koperowej treningowki n-ka.
Zglaszana w A-grupie tylko przez felgi:) (zlote Momo, ktore sie Bogdanowi strasznie podobaly), coz takie czasy. W kazdym razie, auto mialo ok.150 koni, klatke mattera i a-grupowa, tytanowa (wtedy bylo mozna) plyte pod silnikiem. Pisze o plycie, bo wlasnie ona uratowala zalodze zycie podczas dzwonu na rajdzie Polskim. Gdzie zreszta scigali sie z pelna fabryczna A-grupa Dumonta. To auto przestalo istniec rajdowo. Kupil je znajomy jako dupowoz, potem jezdzilo w wyscigach gorskich pod koniec lat 90-tych (!!)
Nastepna byla kolejna 11-tka przerobiona z wlasnej treningowki, na tym co zostalo z poprzedniej. Szkoda gadac. Mimo to udalo sie zaliczyc kilka dobrych startow w Belgii (uwazny kibic zwrocil uwage, ze nawet w Polsce jezdzili z naklejkami Belgijskich sponsorow) Auto zostalo sprzedane Grycanowi, ktory poskladal jedna z dwoch. Kopera i Herinka.
Ciekawostka OT jest to, ze Grycan pisal prosby do Camela o zgode(!!) na przyklejenie sobie ich naklejek Fajne czasy. Zreszta ten sam numer zrobil pozniej z Mazda po Bublewiczu...
Potem byla prawdziwa A-grupa. Znow z "Koperowa" przeszloscia, ale zbudowana praktycznie od zera w Renault Sport. Miala juz bude po face-liftingu, klowa skrzynie, zawias regulowany Bilstein-a i duze hamulce. Jezdzila juz na bialych felgach
Auto mialo ponad 200 koni i potezna turbo-dziure .
Bylo bardzo szybkie, czasy na oesach byly zawsze w czolowce, ale zawsze cos sie w nim psulo, jak nie calkowicie to przynajmniej "troszke"
Jedynynym "rajdem", ktory byl na tyle krotki, ze nic nie zdazylo sie zepsuc byla wygrana w generalce Barborka. To auto kupil Keller, ktory zameczal je pozniej w rallycrossie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|