Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna Historia sportu samochodowego
Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Aston Martin Nimrod

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Wyścigi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
petrzask




Dołączył: 15 Mar 2009
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Dobre Miasto
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 10:53, 30 Mar 2009    Temat postu: Aston Martin Nimrod

W naszej prasie bardzo mało miejsca poświęca się historii sportów motorowych, nawet w czasopismach do tego predysponowanych jak np. Classic Auto. Dlatego z wielkim zainteresowaniem przeczytałem zamieszczony tam przed miesiącem artykuł Pana Igora Jureckiego o startach Astona Martina w LeMans i niestety jestem zmuszony uzupełnić pewną zawartą tam nieścisłość. Autor artykułu piszę cytuje „w 1970roku Brown sprzedał Aston Martina a nowi właściciele nie angażowali się w sport. Dopiero w 1989 roku (już pod rządami Forda) pojawił się w LerMans fabryczny team Astona z dwoma AMR1 grupy C” co niestety nie jest do końca prawdą. Na początku lat 80-ych Aston Martin zaczął odczuwać potrzebę powrotu na tory wyścigowe, a zwłaszcza do LeMans. W tym celu w 1981roku powołano do życia firmę Nimrod która była odpowiedzialna za budowę aut do wyścigów długodystansowych dla Astona, a jej właścicielami byli Robin Hamilton-były kierowca wyścigowy i Victor Gauntlet-prezes firmy Aston Martin Lagonda. Dokładnie rzecz biorąc auto choć zostało nazwane Aston Martin Nimrod NRA/C2 zostało zbudowane przez Erica Broadleya z firmy Lola, a jedynie silnik DP1229 V8/90° 2v DOHC o pojemności 5340 cc pochodził z Tickford. Akcentem wizualnym podkreślającym związek Nimorda z firmą-matką był charakterystyczny kształt wlotu powietrza, który udało się utrzymać mimo typowej dla aut grupy C sylwetki. W sezonie 1982 auta te zostały zgłoszone do Mistrzostw Świata Prototypów Sportowych i oczywiście do LeMans w barwach Nimrod Racing Automobiles Ltd i Viscount Downe with Pace Petroleum. Do największych sukcesów Nimroda w tym sezonie można z pewnością zaliczyć 6 miejsce w wyścigu 1000km Silverstone (Mallock/Salmon) oraz 7miejsce w LeMans (Mallock/Salmon/Phillips). Warto dodać że członkiem załogi drugiego Nimroda w tym czasie był Tiff Needell- późniejsza gwiazda programów telewizyjnych TopGear i 5th Gear, niestety na skutek różnych przyczyn nie kończył on wyścigów. W sezonie 1983 Nimrod w specyfikacji B ponownie stanęły na start w barwach Viscount Downe with Pace Petroleum a największym jego sukcesem było 7 miejsce w 1000km Silverstone( Mallock/Salmon) a najbardziej prestiżowego wyścigu w LeMans nie udało się ukończyć. W sezon 1984 Nimrody weszły już jako w pełni oficjalna reprezentacją Astona bowiem zespół zmienił nazwę na Viscount Downe with Aston Martin Lagonda Ltd. Co niestety nie przełożyło się na sukcesy sportowe ponieważ nie udało się ukończyć 24h LeMans (gdzie na skutek wypadku Nimroda zginał członek obsługi toru) ani też żadnego innego ważnego wyścigu. To zapewne było przyczyną decyzji o zakończeniu programu Nimrod z końcem sezonu 1984. Innym sportowym aspektem Astona Martina Nimroda jest udział w amerykańskiej serii IMSA gdzie w jego barwach dzięki zaangażowaniu Pepsi w sezonie 1983 występowali tak znani a wręcz legendarni kierowcy jak A.J. Foyt czy Darell Waltrip. Występ w 24h Daytony nie był jednak udany bo Nimrody zajęły 44 i 54 miejsce nie kończąc wyścigu. Znacznie lepiej poszło w 12h Sebring gdzie damsko-męska załoga Smith/Olson / Lyn St.James zajęła 5 miejsce w generalce co jest uznawane za największy sukces sportowy Aston Martin Nimroda. W sezonie 1984 największym sukcesem Nimroda było 7miejsce w 24h Daytony (Cooper/Evans/Smith) ale co ciekawe ni był to pojazd fabryczny a zgłoszony prywatnie przez CAM Motorsport.
Jak widać na podstawie powyższych faktów Aston Martin Nimrod nie osiągnął oszołamiających sukcesów, jednak zaznaczył obecność tej zasłużonej marki na torach wyścigowych pierwszej połowy lat 80-ych i dał podbudowę doświadczeń pod kolejne starty Astona Martina AMR1 w sezonie 1989, o czym można było już przeczytać w omawianym artykule.
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
(zdjęcia z [link widoczny dla zalogowanych])


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Historia sportu samochodowego Strona Główna -> Wyścigi Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin