|
Historia sportu samochodowego Forum strony www.scr.civ.pl - rajdy, wyścigi, wyścigi górskie, rallycross, rajdy terenowe, karting
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GrzegorzChyla
Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pęgów / Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Nie 22:32, 30 Gru 2007 Temat postu: Wyścigi Górskie przed Wojną - w Sudetach |
|
|
postanowiłem się w końcu zebrać i podzielić moim odkryciem.
Jest strona z zestawieniem przedwojennych wyścigów górskich [link widoczny dla zalogowanych]
dyskusja o tej stronie toczy się na bardzo ciekawym forum nostalgiczno-sportowosamochodowym : [link widoczny dla zalogowanych]
i przez połączenie tych dwóch źródeł informacji dowiadujemy się że na obecnych tzw. Ziemiach Odzyskanych czyli na Dolnym Śląsku, przed wojną (czyli wtedy w granicach Niemiec) rozgrywano wyścigi górskie.
Kod: |
1921, Oct 5 Silesian Climb (Reichsteiner Kamm), (6 km) D Hielscher, (FTD) Presto 9/30 hp ? T
1922, Aug 20 Silesian Climb, (5 km f/s) (p/o "Durch Schlesiens Berge") D ? Neukirch, ? Brennabor 8/24 hp ? T
1922, Oct 5 Silesian Climb, Hohe Eule, (p/o ADAC Reichsfahrt) D Riecken, Christian (FTD) N.A.G. 2536 cc 4m16.2s T
1923, Aug 19 Silesian Climb (Sieben Kurfürsten nr. Steinseifersdorf) D Caracciola, Rudolf (FTD) Mercedes 6/25/40 35m38s S
1924, Jul 28 Silesian Climb (Schneeberg), (7.000 km) D Caracciola, Rudolf (FTD) Mercedes 1500 cc S 5m49.0s S
1925, Jun 7 ? Silesian Climb (Schneeberg), (7.000 km) D Reif, Simson-Supra 6m52.2s S
1925, Aug 23 Silesian Climb, "Durch Schlesiens Berge Trial" D Neugebauer, Kurt N.A.G. 6m09.0s S
1926, Aug 15 Silesian Climb (Hohe Eule nr. Breslau), 1st (6 km) D Guilleaume, Paul v. Steyr (12 PS class) 5m53.4s S
1927, Oct 9 Silesian Climb (Hohe Eule nr. Breslau), 2nd (6 km) D Wentzel, Ernst Günther Mercedes-Benz S ? S
1928, Oct 7 Silesian Climb (Hohe Eule nr. Breslau), 3rd (6 km) D Stuck, Hans Austro-Daimler 4m41.9s R
1929, Aug 18 ? Silesian Climb (Hohe Eule nr. Breslau), (6 km) D
|
!!!
dwa razy wygrał to sam Rudolf Caracciola!!!
a trasa? Owszem znana i używana do dzisiaj!
Steinseifersdorf to Rościszów a
Sieben Kurfürsten to nieistniejące już schronisko na Przełęczy Walimskiej! czyli dokładnie jest to trasa całkiem niedawno używana w ramach GSMP!
Hohe Eule to Wielka Sowa
Reichsteiner to [korekta: Złoty Stok, Dzierżoniów to Reichensdorf]
Schneeberg to Śnieżnik.
Szukamy dalej:
Kod: |
1922, Oct 4 Schmiedeberg Paß (p/o ADAC Reichsfahrt) D Huth, (FTD) Presto 2350 cc, Type D 5m28.0s T
|
czyli Przełęcz Kowarska
Kod: |
1926, Aug 29 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 1st (4.000 km) D Posler, W. Bugatti 2.0-liter 4m14.8s ?
1927, Aug 21 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 2nd (4.000 km) D Neugebauer, Kurt Mercedes-Benz S Special 3m12.6s S
1928, Aug 26 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 3rd -club event- (4 km) D Halpaus, Kurt Mercedes-Benz K 3m40.1s S?
1930, Aug 24 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 4th (4.000 km) D Neugebauer, Kurt Mercedes-Benz 3m00.2s S
1931, Aug 23 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 5th (4.000 km) D Morgen, Heinrich J. v. Bugatti T35B 4948 2m39.6s R
1932, Aug 28 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 6th (4.000 km) D Pietsch, Paul Bugatti T35B 4948 2m53.8s R
1933, Jul 30 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 7th (4.000 km) D Pietsch, Paul Alfa Romeo Monza 2.3 2m50.2s R
1934, Jun 24 Sudeten (Ober-Schreiberhau), 8th (4.000 km) D Pietsch, Paul Alfa Romeo Monza 2.6 2m48.3s R
1937, Jul ? Sudeten (Ober-Schreiberhau), 9th (4.300 km) D Brudes, Adolf Bugatti 2.3-liter 89 km/h S
|
Ober-Schreiberhau to Szklarska Poręba Górna, start był przy Hucie Szkła Julia, meta przed obecnym przejściem granicznym w Jakuszycach.
Kod: |
1921, ? Zobten (Breslau) D Brendel, Jakob (cl. winner) Adler ? ?
1923, Apr 29? Zobten (Breslau) 'Rund um den Zobten' D Schlesinger, Artur (FTD) Adler 16/60 hp ? T
1924, Apr 27 Zobten (Breslau) D Schlesinger, Artur (class) Adler 16/60 hp ? T?
|
Zobten? To po Polsku zarówno góra Ślęża jak i leżące u jej stóp miasto Sobótka.
[/i]
Post został pochwalony 2 razy
Ostatnio zmieniony przez GrzegorzChyla dnia Pon 21:45, 31 Gru 2007, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mirek:)
Dołączył: 18 Gru 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: kiedyś Bielawa, dziś Poznań
|
Wysłany: Pon 16:40, 31 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Bardzo ciekawy temat.
Nie zgodzę się jednak, że Reichsteiner to Dzierżoniów.
Bardziej pasuje to na Złoty Stok.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GrzegorzChyla
Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pęgów / Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Pon 22:09, 31 Gru 2007 Temat postu: |
|
|
Mirek:) napisał: | Bardzo ciekawy temat.
Nie zgodzę się jednak, że Reichsteiner to Dzierżoniów.
Bardziej pasuje to na Złoty Stok. |
oczywiście, Reichensdorf to Dzierżoniów.
Zmieniłem wyżej żeby nie natknąć się kiedyś znowu na ten sam swój błąd
a co do Reichsteiner Kamm to nie mam pojęcia co to może byc...
Reichenstein to Złoty Stok
Reichensteinere Gebirge to Góry Złote
Reichenbach to Dzierźoniów
i
Reichsteiner Hauptkamm to Sokolský hrbet ale to już po czeskiej stronie...
jeszcze nawiązując do tego wątka zacytuję Hansa Etzrodta:
Cytat: |
Grzegorz - the ADAC, Gau Schlesien held their meeting "Durch Schlesiens Berge" since 1905, always on the same route. The route led over the highest gradients of Schlesien: Reichensteiner Kamm, Hummelberg, Heuscheuer, Hohe Eule, Sieben Kurfürsten and touches the famous Silesian health-resorts Landeck, Altheide, Reinerz, Kudowa. The 3 km long flat speed trial took place on the beautiful stretch between Camenz and Reichenstein, the hill climb on the difficult, very curvy road to the Sieben Kurfürsten.
|
ADAC Gau Schlessien rozgrywało swoją imprezę 'Przez Śląskie Góry' od 1905 roku, zawsze po tej samej trasie. Trasa wiodła przez najstromsze podjazdy Śląska, Reichensteiner Kamm, Hummelberg (znalazłem wzgórze Trzmielak niedalejko Jeleniej Góry, ale to chyba nie po drodze...)Heuscheuer (Szczeliniec Wielki)
Hohe Eule (Wielka Sowa)
Sieben Kurfürsten (nieistniejące schronisko na Przełęczy Walimskiej) i przez słynne Śląskie uzdrowiska: Landeck, Altheide, Reinerz, Kudowa
(Lądek, Polanica, Duszniki, Kudowa)
Próbę szybkości płaskiej długości 3 km rozgrywano na pięknym odcinku między Camenz and Reichenstein(Kamieniec, Złoty Stok) a wyścig górski na trudnej i bardzo krętej drodze do Sieben Kurfürsten.(czyli połowa odcinka specjalnego Rościszów - Walim)
Grzegorz
i wszystkiego najlepszego w Nowym Roku
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mirek:)
Dołączył: 18 Gru 2006
Posty: 128
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: kiedyś Bielawa, dziś Poznań
|
Wysłany: Śro 19:15, 30 Sty 2008 Temat postu: |
|
|
Tak dla ciekawości, kilka fotek schroniska Sieben Kurfürsten na którym była meta wyścigu
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FAN WYŚCIGÓW GÓRSKICH
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 14:34, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Wspaniały temat.
Super że Pan Grzegorz się do tego doszperał!
Sam jestem kierowcą tira i jeżdżę na wyścigi górskie w Europie,ale mam również okazję pozwiedzać różne miejsca.
Niedawno zapalałem znicz na A5 Frankfurt-Darmstadt obok parkingu na zjeździe Langen/Morfelden tam gdzie zginął Rosemeyer.
A w ubiegły Czwartek jadłem pizzę w Castel d;Ario obok Mantowy ,a pizzeria nosiła nazwę od pana który jadał tam w latach 30-stych-Tazio Nuvolari.
Przypominam sobie,że kiedyś był artykuł w Nowinach Jeleniogórskich i przytoczono tam fakt wyścigu górskiego przed wojną w Świeradowie Zdroju....
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez FAN WYŚCIGÓW GÓRSKICH dnia Nie 14:36, 16 Mar 2008, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tylkoraz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 14:44, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Niestety, Pan Grzegorz się tego nie doszperał, a informacje o przedwojennych wyścigach górskich (Isergebirgsrennen) w Świeradowie (Bad Flinsberg) są także na wspomnianych wyżej stronach Hansa Etzrodta.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FAN WYŚCIGÓW GÓRSKICH
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 22:09, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Chodziło mi o to że podzielił się z nami swoim odkryciem,jak zwał tak zwał.
Forum obcojęzyczne,ale powoli daję rade czytać.
Nie trafiłbym tam bez Pana Grzegorza kolego Tylkoraz.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tylkoraz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Nie 22:34, 16 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Kolego Fanie jeżeli uważnie przeszukasz - Hill Climb Winners 1897-1949 by Hans Etzrodt - znajdziesz tam jeszcze przynajmniej dwa miejsca na Dolnym Śląsku (w Sudetach), gdzie także rozgrywano wyścigi górskie, jak również inne tego typu imprezy w Polsce i na naszych ziemiach (wtedy jeszcze pod administracja niemiecką). Być może niebawem Leif Snellman (właściciel tej strony) uzupełni część brakujących informacji przy tych zawodach, część brakujących informacji i wyników już wysłałem do Hansa.
Pozdrawiam i życzę wielu emocji przy oglądaniu wyścigów górskich w Europie.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GrzegorzChyla
Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pęgów / Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:31, 19 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Tylkoraz napisał: | Niestety, Pan Grzegorz się tego nie doszperał, a informacje o przedwojennych wyścigach górskich (Isergebirgsrennen) w Świeradowie (Bad Flinsberg) są także na wspomnianych wyżej stronach Hansa Etzrodta. |
no niestety wychodzi moja nieznajomość języka niemieckiego...
jakoś się gubię w tych niemieckojęzcznych nazwach (co widać było np. kiedy pomyliłem Dzierżoniów ze Złotym Stokiem).
poza tym jednak amatorskie szukanie, kiedy ma się godzinę góra dwie dziennie wyrwane z życia rodzinnego to jednak co innego niż zawodowe szukanie kiedy ma się na to 8 godzin dziennie i jeszcze za to płacą. Niestety tak to jest Panie Andrzeju...
Tym niemniej wszyscy tutaj staramy się ocalić od zapomnienia historię i jak uda nam się znaleść coś ciekawego to się tym dzielimy. Pro publico bono.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
GrzegorzChyla
Dołączył: 22 Lis 2006
Posty: 323
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 8 razy Ostrzeżeń: 0/5 Skąd: Pęgów / Wrocław Płeć: Mężczyzna
|
Wysłany: Śro 11:34, 19 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
to jeszcze uzupełnię:
Kod: |
1928, Jan 22 Isergebirgs Climb (Flinsberg), 1st (2.000 km) D Neugebauer, Kurt Mercedes-Benz S 1m54.2s S
1929, Jan 20 Isergebirgs Climb (Flinsberg), 2nd (2.500 km) D Kotte, Ernst Simson-Supra 2m51.8s S
1930, Feb 2 Isergebirgs Climb (Flinsberg), 3rd (2.600 km) D Brudes, Adolf Bugatti T37A 2m31.3s R
1931, Feb 8 Isergebirgs Climb (Flinsberg), 4th (2.500 km) D Brudes, Adolf Bugatti T37A 2m29.8s R
1932, Jan 31 Isergebirgs Climb (Flinsberg), 5th (2.800 km) D Bloch, E. DKW 1100 cc 3m21.0s R
|
i chwilę dalej:
Kod: |
1924, Jun 22 Kapellenberg (p/o Lower-Silesia reliability trial) D ? Austro-Daimler ? ?
1928, Feb 12 Kapellenberg (p/o Hirschberg Winter Trial), (2.5 km) D Top speed not timed T
1928, Sep 9 Kapellenberg (nr. Hirschberg), (2.500 km) D Margott, Bugatti 2m46.1s S?
|
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez GrzegorzChyla dnia Śro 11:43, 19 Mar 2008, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tylkoraz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 12:00, 19 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Bardzo chciałbym móc zawodowo poszukiwać przez 8 godzin interesujących mnie informacji i jeszcze żeby mi za to płacili.
Szukajcie, a będzie Wam dane.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FAN WYŚCIGÓW GÓRSKICH
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 21:09, 20 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Kapellenberg-wydaje mi się że to będzie wyjazd z Jeleniej Góry w kierunku na Złotoryję...
Teraz góra nazywa się Kapela,a wyścig odbywał się w warunkach zimowych?-to ciekawe.
Obecnie takie imprezy(zimowe) organizowane są u naszych południowych sąsiadów.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tylkoraz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 12:54, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Masz rację ta góra to dziś Kapela. Ówczesny wyścig odbywał się z Berbisdorfu (Dziwiszowa) na Kapelle. Nic dziwnego też, że rozgrywano go w zimie - jak sama nazwa imprezy (winter), w ramach której go przeprowadzano wskazuje na porę roku.
Nieco inaczej było z zawodami w Świeradowie (Flinsbergu). Odbywały sie one przy okazji mistrzostw Niemiec w zimowej i poniekąd motorowej dyscyplinie sportu - skijöringu.
A poza tym nasz konkurs trwa. Grzegorz szybko odnalazł jeszcze dwa miejsca, w których rozgrywano przed wojną górskie wyścigi w (polskich) Sudetach, ale pozostały do odkrycia na stronie Hansa Etzrodta jeszcze jedne sudeckie zawody.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
FAN WYŚCIGÓW GÓRSKICH
Dołączył: 16 Mar 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 17:43, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
1935, ? Hochwaldstrasse (Bad Salzbrunn), 1st (5.300 km) D Brudes, Adolf Bugatti T35B ? R
Szczawno-Zdrój.
Uffff.....
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Tylkoraz
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 54
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Pią 18:03, 21 Mar 2008 Temat postu: |
|
|
Brawo
Dokładna data z wynikiem być może już za jakiś czas na Hill Climb Winners 1897-1949 by Hans Etzrodt.
A co z wyścigami, nazwijmy je "płaskimi", na terenie Sudetów? Takie też tam sie odbywały.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|